Zatrudniony jako: kierownik projektu, specjalista GIS
Okres zatrudnienia: 05.2024 - 04.2026
Kierownik projektu: Dr inż. Adam Inglot
Instytucja finansująca projekt: Politechnika Gdańska
Program w instytucji finansującej projekt: IDUB - Argentum
Budżet projektu: 149 860.00 PLN
Termin realizacj projektu: 05.2024 - 04.2026
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce poprzez opracowanie metody AIOR-SIDE, z zastosowaniem dane LiDAR i obrazy wideo, wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji do rozpoznawania przeszkód drogowych. Motywacja wynika z utrzymującego się wysokiego wskaźnika wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych i ciężko rannych, szczególnie na drogach regionalnych. Dyrektywa europejska 2019/1936 podkreśla potrzebę zaawansowanego zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, zachęcając do wdrożenia proaktywnych środków do 2025 roku. Wieloaspektowe podejście projektu obejmuje badania terenowe, kalibrację danych, rozwój algorytmów i tworzenie metod w ciągu 24 miesięcy. Podmioty zewnętrzne zostaną zaangażowane do pozyskania danych LiDAR, a współpraca z firmami skoncentrowanymi na sztucznej inteligencji pomoże w tworzeniu cyfrowego obrazu pobocza drogi. Wykorzystanie metod głębokiego uczenia do algorytmów klasyfikacji, w szczególności w wykrywaniu różnych obiektów przydrożnych, ma kluczowe znaczenie w zaproponowanej metodologii. Znaczenie projektu wykracza poza kwestie krajowe, dostosowując się do dyrektyw UE i Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030. Kompleksowy plan prac podzielono na pięć głównych zadań, z których każde dotyczy konkretnych aspektów projektu, od pozyskiwania danych po integrację baz danych przestrzennych. Ocena ryzyka identyfikuje potencjalne wyzwania, oferując strategie łagodzące w celu zapewnienia powodzenia projektu. Podsumowując, projekt stanowi kluczowy krok w kierunku modernizacji zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce, przyczyniając się do szerszych europejskich inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Włączenie zaawansowanych technologii, takich jak LiDAR i sztuczna inteligencja, wraz ze strategiczną współpracą, pozycjonuje to przedsięwzięcie jako obiecujące rozwiązanie mające na celu zmniejszenie liczby wypadków drogowych i poprawę ogólnego bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich.
Dr inż. Adam Inglot - kierownik projektu
Dr Wojciech Kustra - ekspert od bezpieczeństwa ruchu drogowego
Dr hab. inż. Danie Węsierski - ekspert od uczenia maszynowego
Mgr inż. Łukasz Jeliński - doktorant